کد خبر: ۸۷۴۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
حداقل ۱۱ هزار و ۴۷۰ فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند

جنگ فلسطین| سازمان ملل خطاب به اسرائیل: نمی‌توانید به یک بیمارستان حمله کنید

اسرائیل عکس و ویدئویی از «محور تونل عملیاتی» حماس منتشر کرده و مدعی است که آن را در زیر بیمارستان شفا در غزه پیدا کرده است. حماس این ادعا‌ها را «دروغ‌های بی‌اساس» عنوان کرده است. هیچ نهاد مستقلی تاکنون این عکس‌ها و فیلم‌ها را تایید نکرده است.
جنگ فلسطین| سازمان ملل خطاب به اسرائیل: نمی‌توانید به یک بیمارستان حمله کنید
آفتاب‌‌نیوز :

براساس آمار مقامات بهداشتی فلسطین از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس از شش هفته پیش تاکنون، حداقل ۱۱ هزار و ۴۷۰ فلسطینی در نوار غزه کشته شده‌اند. این وزارتخانه گفت که ۴ هزار و ۷۰۷ نفر از کشته شدگان کودک و خردسال و ۳ هزار و ۱۵۵ نفر زن بوده‌اند. بیشتر تلفات جانی در حملات هوایی اسرائیل رخ داده است.

تمامی ارتباطات در غزه پنجشنبه شب قطع شده است. رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (UNRWA) گفت که غزه در «مشکلات کامل ارتباطاتی» قرار دارد. او گفته است خاموشی برق در غزه ممکن است باعث تشدید وحشت در نوار غزه و تشویش بیشتر در نظم مدنی شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از اسرائیل خواست که در واکنش به حمله ماه گذشته حماس دچار خشم نشود و چشم به روی همه چیز نبندد. او در نخستین سفر خود به اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر تاکید کرد: هراس‌افکنی رفتاری مشابه را توجیه نمی‌کند.

جوزپ بورل به خاورمیانه هشدار داد که با چرخه‌های مکرر خشونت و درگیری به ۲۰ سال قبل برنگردد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خاورمیانه هشدار داد که با چرخه‌های مکرر خشونت و درگیری «به ۲۰ سال قبل برنگردد». او همچنین به تلاش‌های دیپلماتیک چهار روزه خود برای دستیابی به طرحی برای صلح پایدار ادامه خواهد داد. 

بورل روز جمعه در برنامه رادیو۴ بی‌بی‌سی گفت: «نکته مهم امروز این است که به یاد همه بیاوریم که باید در یک روند صلح مشارکت کنند. اگر این چرخه خشونت را متوقف نکنیم، دوباره اتفاق می‌افتد.»

او ادامه داد: «ما معتقدیم صلح با جهان عرب هم کافی است و هم کافی نیست، صلح باید با خود فلسطینی‌ها انجام شود. اولین کاری که باید انجام داد این است که به این فکر کنیم که چگونه وضعیت غزه را مدیریت کنیم. زمانی که شدت جنگ غزه کاهش یابد، باید ذهنیتی داشته باشیم و به دنبال راه حلی پایدار باشیم. ما نمی‌توانیم به ۲۰ سال قبل برگردیم.»

بورل این هفته در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا برای مدت طولانی مسئولیت خاورمیانه را به آمریکا محول کرده بوده است. او ادامه داد: «ما زمان زیادی غایب بوده‌ایم.»

طرح صلح پایدار بورل بر یک طرح شش ماده‌ای متمرکز است:

  • عدم کاهش وسعت قلمروی غزه
  • عدم حضور بلندمدت امنیتی اسرائیل
  • عدم جابه‌جایی اجباری ساکنان غزه
  • تشکیلات خودگردان فلسطینی واحد برای کرانه باختری و غزه
  • مشارکت رهبران کشورهای عربی
  • مشارکت اروپا

سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش بیماری در غزه ابراز نگرانی کرد

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که از شیوع بیماری در غزه بسیار نگران است.

ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: «با فرا رسیدن فصل سرما، ما به شدت نگران شیوع بیماری هستیم.»

او گفت: «بیش از ۷۰ هزار مورد عفونت حاد تنفسی و بیش از ۴۴ هزار مورد اسهال در این منطقه پرجمعیت ثبت شده و این ارقام بسیار بالاتر از حدانتظار است.»

ارتش اسرائیل هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زیرزمین بیمارستان شفا، مرکز فرماندهی حماس بوده، ارائه نکرده

به گزارش آسوشیتدپرس، اسرائیل در حال پیشروی به عمق شهر غزه است و نیروهایش در حال جستجو در بزرگترین بیمارستان غزه برای یافتن آثاری از مرکز فرماندهی حماس هستند.

طبق گزارش‌ها ارتش اسرائیل تصاویری از آنچه مدعی بود ورودی تونل‌ و سلاح‌های کشف شده در یک کامیون است را به نمایش گذاشته، اما هنوز هیچ مدرکی از اینکه زیرزمین بیمارستان شفا، مکان مرکز فرماندهی حماس بوده، ارائه نداده است.

نیروهای حماس و کارمندان بیمارستان شفا وجود چنین مرکز فرماندهی را انکار می‌کنند. 

عبیر عطفا، بازرس منطقه‌ای خاورمیانه در برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌گوید که غزه اکنون تنها ۱۰ درصد از مواد غذایی موردنیاز خود را روزانه دریافت می‌کند و کم‌آبی و سوتغذیه در حال افزایش است و تقریبا تمام ۲.۳ میلیون نفر ساکن در این منطقه به غذا نیاز دارند.

او ادامه داد که با ورود کامیون‌های کم به غزه و عدم وجود سوخت برای توزیع غذا «هیچ راهی برای تامین نیازهای غذایی فعلی وجود ندارد»

او تاکید کرد: «سیستم‌های غذایی موجود در غزه در حال فروپاشی است.»

5 فلسطینی در کرانه باختری کشته است

ارتش اسرائیل روز جمعه ادعا کرد که دستکم «پنج تروریست» را در جنین در کرانه باختری کشته است. این در حالی است که حماس از کشته شدن سه تن از نیروهای خود «در نبرد طوفان الاقصی در جنین» خبر داده است.

ارتش اسرائیل همچنین گفته است نیروهایش در جریان یورش شبانه به شهر جنین در کرانه باختری و اردوگاه آوارگان مجاور با افراد مسلح درگیر شده‌اند. به ادعای ارتش اسرائیل، «سربازان، تروریست‌هایی که می‌خواستند در بیمارستان مخفی شوند را تعقیب کردند».

جسد دو گروگان در نزدیکی بیمارستان شفا

ارتش اسرائیل روز جمعه ادعا کرد که جسد دومین گروگان اسرائیلی از ساختمانی در نزدیکی بیمارستان شفا در شهر غزه بیرون آورده شده است.

در بیانیه ارتش آماده است جسد نوآ مارسیانو ۱۹ ساله، سرجوخه ارتش به اسرائیل منتقل شده است. روز پنجشنبه هم جسد «یهودیت ویس» زن ۶۵ ساله اسرائیلی دز نزدیکی بیمارستان شفا پیدا شده بود. 

سخنگوی ارتش اسرائیل بدون ارائه جزییات بیشتر اعلام کرد که خانم «ویس» توسط حماس کشته شده است.

طبق گزارش‌ها هنوز مشخص نیست که جسد این دو زن با هم پیدا شده است یا خیر و از شرایط دقیق مرگ آن‌ها اطلاعاتی در دست نیست.

فعالان مدنی در سئول در حمایت از مردم غزه دست به راهپیمایی زدند

اعتراضات به درخواست آتش‌بس در غزه در سراسر جهان در حال افزایش است. 

در کره جنوبی، فعالان مدنی صف‌هایی از کفش برای برپایی تظاهراتی در همبستگی با فلسطینیان ترتیب دادند.

در تظاهرات در سئول، پایتخت کره جنوبی، ده‌ها کفش از جمله کفش‌هایی که متعلق به کودکان است، به عنوان نماد فلسطینی‌هایی که در درگیری میان اسرائیل و حماس کشته شده‌اند روی زمین چیده شده است. 

فعالان مدنی روی این کفش‌ها برای ادای احترام، گل و تابلو‌هایی با درخواست آتش‌بس جنگ در غزه قرار دادند. 

بسیاری از کشورها، شخصیت‌ها و نهاد‌ها از پاپ و رییس جمهوری فرانسه تا مجمع عمومی سازمان ملل خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند. این در حالی است که آمریکا و بریتانیا خواستار آتش‌بس کوتاه مدت و وقفه‌های بشردوستانه هستند. 

نتانیاهو: اسرائیل نشانه‌های قوی در دست داشت که گروگان‌های حماس در بیمارستان شفا نگهداری می‌شدند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای به شبکه سی‌بی‌اس ادعا کرد که اسرائیل «نشانه‌های قوی» مبنی بر اینکه حداقل برخی از گروگان‌ها در بیمارستان اصلی غزه نگهداری می‌شدند، در دست داشته و «یکی از دلایل ورود ما به این بیمارستان، همین موضوع بوده است.»

با این حال او ادامه داد: «اگر گروگان‌ها آنجا بودند، دیگر آنجا نیستند.»

او مدعی است که اسرائیل «اطلاعاتی درباره گروگان‌ها» دارد، اما تاکید کرد که «هرچه کمتر بگویم، بهتر است.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که نیروهایش اعلامیه‌هایی را توزیع کرده و با تلفن‌های همراه غیرنظامیان ساکنان غزه تماس گرفته‌اند تا آن‌ها را از حملات بعدی مطلع کنند.

در حالی که اسرائیل تاکنون هزاران غیرنظامی از جمله کودکان و زنان بی گناه در غزه را کشته است، بنیامین نتانیاهو گفته که اسرائیل «تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی» در غزه انجام می‌دهد، اما در این زمینه «موفق نبوده است».

نتانیاهو مدعی شد: «مرگ هر غیرنظامی یک تراژدی است. اما ما هرکاری از دستمان برمی‌آید انجام می‌دهیم تا غیرنظامیان را از خطر دور کنیم، در حالی که حماس هرکاری می‌کند تا آن‌ها را در مسیر آسیب قرار دهد. ما اعلامیه‌هایی می‌فرستیم و با تلفن‌های همراه غیرنظامیان تماس می‌گیریم و می‌گوییم که [آنجا]را ترک کنند.»

سازمان ملل: دسترسی به غزه برای بررسی ادعا‌های مربوط به بیمارستان شفا ضروری است

کمیسر عالیحقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل خواسته است تا به تیم او اجازه دسترسی به غزه را بدهد تا ادعا‌ها درباره بیمارستان شفا را بررسی کند. 

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سوالی به خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر ادعای ارتش اسرائیل که می‌گوید حماس، سلاح‌های خود را در بیمارستان شفا پنهان کرده، پاسخ داد: «ما باید دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم.»

او تاکید کرد که این وضعیت به یک «تحقیقات بین‌المللی مستقل نیاز دارد، چرا که روایت‌های مختلفی از آن وجود دارد.»

تورک ادامه داد که بیمارستان‌ها تحت قوانین بشردوستانه قرار دارند و همیشه از محافظت ویژه برخوردارند.

او تاکید کرد: «شما نمی‌توانید از غیرنظامیان، به ویژه بیمارستان‌ها برای اهداف نظامی استفاده کنید. اما در عین حال هم شما نمی‌توانید بدون وجود مستندات روشن به یک بیمارستان حمله کنید.»

تورک در مورد اقدامات هر دو طرف گفت: «ما شاهد نقض شدید قوانین بین‌المللی بشر دوستانه بوده‌ایم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین